Welke flexibiliseringsmogelijkheden zijn er bij Pensioenfonds ING?

Naam: Hans Orij (61)
Functie: Safe Business Officer
In dienst: 1989-2021

Ongeveer zes jaar geleden bezocht ik de bijeenkomst ‘Inzicht in je pensioen’ bij Pensioenfonds ING. Dat kan ik iedereen aanraden. Sindsdien maak ik om mijn flexibiliseringsmogelijkheden te bekijken gebruik van de pensioenplanner. Bijvoorbeeld om te zien wat voor invloed het heeft als ik stop met werken op mijn 63ste. Helaas werd ik drie jaar geleden ziek en kwam ik voor bijna veertig procent in de WIA terecht. Door mijn WIA-status werkte de oude pensioenplanner niet meer voor mij. Welke flexibiliseringsmogelijkheden zijn er nu nog voor mij?

Door mijn WIA-status werkt de pensioenplanner niet meer voor mij. Welke flexibiliseringsmogelijkheden zijn er nu nog voor mij?

Hans Orij

Wat goed om te horen dat de bijeenkomst die we georganiseerd hebben u meer inzicht heeft gegeven. Dat is precies waar we naar streven: onze deelnemers bewustmaken van de mogelijkheden en ze verwijzen naar handige tools en informatie.

Mijn Pensioenplan is een waardevol instrument om de eigen situatie goed in kaart te brengen. Iedereen die pensioen heeft opgebouwd bij Pensioenfonds ING (en dat nog steeds heeft staan) kan hier gebruik van maken. Hiermee kunnen deelnemers eenvoudig en op ieder gewenst moment persoonlijke plannen maken voor het pensioen van Pensioenfonds ING. Er zijn verschillende flexibiliserings­mogelijkheden: u kunt bijvoorbeeld eerder met pensioen, al vanaf 55 jaar. Of misschien wilt u juist later met pensioen. U kunt ook kiezen om in deeltijd met pensioen te gaan. Of om de eerste periode van uw pensioen meer geld uit te laten keren en de laatste periode minder (met de gedachte: hoe ouder ik ben, hoe minder geld ik nodig heb). Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld ouderdomspensioen om te zetten in extra partnerpensioen (en andersom).

Al deze verschillende mogelijkheden kunt u invoeren in Mijn Pensioenplan, zodat u ziet wat het betekent voor uw situatie. U vergelijkt uw plannen en uiteindelijk beslist u wat u wilt.