Gaat Pensioenfonds ING mijn pensioen elk jaar verhogen?

Naam: José Mersmann (61)
Laatste functie: directiesecretaresse
Dienstverband: 1981-2021

Paardrijden is mijn grote passie. Gelukkig kun je blijven rijden tot je heel oud bent, maar je moet fit zijn om het écht goed te kunnen. Nu voel ik me nog vitaal, daarom heb ik ervoor gekozen om vorig jaar met prepensioen te gaan. Ik kan nu veel meer tijd aan mijn paard besteden. Ook werk ik als vrijwilliger in het Levend Paardenmuseum in de Hollandsche Manege in Amsterdam. Afgelopen januari werd mijn pensioen geïndexeerd. Dat was een mooie verrassing. Ik had eigenlijk in mijn hoofd dat ik nu voor de rest van mijn leven aan het door ons afgesproken bedrag zou vastzitten. Nu vraag ik me af of ik dat elk jaar kan verwachten. En behoort het verlagen van de uitkering wanneer het tegenzit ook tot de opties?

Afgelopen januari werd mijn pensioen geïndexeerd. Dat was een mooie verrassing. Nu vraag ik me af of ik dat elk jaar kan verwachten?

José Mersmann

Wat mooi om te lezen dat u zo bewust naar uw pensioen heeft gekeken en de afweging heeft gemaakt om eerder met pensioen te gaan. Het klopt inderdaad dat we uw pensioen hebben kunnen indexeren. Of we dat elk jaar kunnen doen, hangt van verschillende zaken af. We streven naar een waardevast pensioen voor iedereen, maar kunnen hiervoor geen garanties geven.

Jaarlijks informeren wij in december onze deelnemers of wij hun pensioen kunnen verhogen, met welk percentage en per wanneer. Bij de bepaling van de toeslag gebruikt het Bestuur de toeslagstaffel als leidraad. De hoogte van de toeslag (het percentage) is daarnaast afhankelijk van de toeslagmaatstaf. Welke toeslagmaatstaf op u van toepassing is – de loonindex NN Group, de loonindex ING Bank of de (afgeleide) prijsindex (maximaal 3,0%) – is afhankelijk van uw situatie.

Sinds het Fonds in 2014 zelfstandig is geworden hebben we, in tegenstelling tot veel andere fondsen, tot en met 2020 altijd kunnen verhogen. In 2021 zijn helaas niet alle pensioenen verhoogd, omdat er geen cao-verhogingen waren bij ING Bank en NN. Dit is natuurlijk heel vervelend voor de betrokken deelnemers.

Maar welke index we ook volgen, elk pensioenfonds moet altijd kijken of het een verhoging langjarig kan blijven betalen. Dat is wettelijke verplicht. Als de financiële situatie bijvoorbeeld onder druk komt te staan en de dekkingsgraad te laag is, bestaat de kans dat uw pensioen niet of slechts gedeeltelijk wordt verhoogd, of in het uiterste geval wordt verlaagd. Ook hierbij is het Fonds gebonden aan wettelijke voorwaarden.